A tökéletes bankszámla kiválasztása

Évente sok tízezer forintot spórolhatunk azzal, hogy olyan bankszámlát választunk, ami megfelel a jövedelmünknek, költési szokásainknak, és minimális odafigyeléssel akár le is nullázhatjuk a számlánkhoz kapcsolódó banki költségeket. De hogyan találhatjuk meg a számunkra tökéletes bankszámlát?

Mit vegyünk figyelembe a bankszámla kiválasztásánál?

Az első és talán a legfontosabb, hogy mire szeretnénk használni a számlánkat. Leggyakoribb esetben a jövedelmünk érkezik rá és erről intézzük a költéseinket: kártyás vásárlásokkal, átutalásokkal, csoportos beszedésekkel, készpénzfelvétellel.

Gondoljuk át, akár írjuk össze, hogy mi mindenre használjuk, átlagosan hány alkalommal és mekkora összeget jelentenek az egyes tételek:

  • bankkártyával fizetünk, online és üzletben?
  • inkább készpénzzel fizetünk? Milyen gyakran veszünk le róla és mekkora összegeket?
  • csoportos beszedéssel fizetjük számláinkat (például közüzemi díjaink, telefonszámlánk)?
  • van állandó átutalásunk (pl hiteltörlesztőnk, biztosításunk)?
  • eseti átutalással szoktunk fizetni?
  • van megtakarításunk, befektetésünk?
  • főként forint forgalmunk van? Szükségünk lehet deviza alszámlára is?
  • online intézzük a banki ügyeinket vagy inkább személyesen?

Mindezen kívül vegyük figyelemebe azt az összeget, ami havi rendszerességgel fog érkezni a számlánkra. Azzal számoljunk, ami a legalacsonyabb összeg, amit biztonsággal megkapunk. Sok banknál ugyanis az érkeztetett jövedelemhez kötik a kedvezményes számlavezetést. Érdemes annak is utánajárni, hogy milyen jogcímen várják el az érkeztetést, sok esetben ugyanis kikötik, hogy jövedelemjóváírásként kell, hogy szerepeljen.

A tervezéshez használhatunk bankszámlaösszehasonlító kalkulátorokat, melyekben meg tudjuk adni a használati jellemzőket, költési szokásainkat, jövedelmünket és listázza a számunkra legkedvezőbb bankszámlacsomagokat.

Melyek az ideális bankszámla jellemzői?

Természetesen és elsősorban az ingyenesség, ami kiterjed a mindennapi használatra és az egyéni igényeinkre, valamint az egyéb szolgáltatások minősége és száma is jellemzi.

Nézzük, melyek a főbb szempontok, tulajdonságok az ideális bankszámla esetén:

  1. számlavezetési díj: gyakran zárlati díjként, ügyfélkapcsolati díjként is szerepel. Sok banknál elérhető ingyenes vagy nagyon alacsony havi számlavezetési díjjal többféle bankszámla, azt mindenképpen nézzük meg, hogy mekkora jövedelmet várnak el a díjmentességhez.
  2. online számla- és kártyahasználat, ügyintézés: minden, amit online tudunk intézni, netbank vagy mobilbank használatával. Fontos, hogy a felületek hozzáférését is ingyenes biztosítsa a bank, a legtöbb helyen ez alapesetben díjmentes. Az ideális a könnyű és megbízható hozzáférés az internetes felületehez, stabil és felhasználóbarát mobilapplikáció, valamint mobilos fizetési rendszerekkel (NFC – érintéses fizetés) is működő bankkártya.
  3. átutalások, állandó átutalási megbízások és csoportok beszedések díjai, tranzakciós illeték: törekedjünk arra, hogy ezeket is díjmentesen intézhessük a bankszámlánkról. Jellemzően a belföldi forint átutalásokra, megbízásokra vonatkoznak a kedvezmények, azaz banki díj nélkül tudunk utalni, akár állandó átutalási megbízást, csoportos beszedést beállítani akár netbankon, akár mobilappon keresztül. Amennyiben ezen kívül a tranzakciós illetéket is elengedik, nyert ügyünk van, mert a tranzakcióinkat valóban ingyenesen intézhetjük.

 A tranzakciós illeték olyan fizetési kötelezettség, ami különböző pénzügyi műveletek után terhelheti bankszámlánkat. Mértéke 2023-ban általában az illeték alapjának 0,3 százaléka, műveletenként legfeljebb 10 ezer forint

  1. bankkártya: szinte minden számlához tartozik bankkártya, általában a bank határozza meg, hogy milyen típusú kártya jár az adott bankszámlacsomaghoz. Ezekenk kibocsátási és éves díjuk is van, átlagosan, éves szinten átlagosan 4-13 ezer forintot jelent az, hogy bankkártyánk is van. Szerencsére találunk több olyan számlacsomagot, ahol a ingyenesen biztosítják a bankártyát is részünkre.

A bankkártyáknak alapvetően kétféle típusa létezik megjelenésük szerint: vésett (azaz gravírozott vagy elektronikus) és dombornyomott. Az adattárolási módjuk pedig a mágnescsíkos és/vagy chip-pel ellátott, Megkülönböztetjük őket a kibocsátójuk alapján alapján is, például: Visa, Mastercard. Mindegyik elláthatja az alapfunkciókat, azaz bárhol tudjuk használni, online fizetéshez is, és készpénzt is tudunk velük levenni velük ATM-ből. A kapcsolódó és kiegészítő szolgáltatások jellemzően a dombornyomott kártyákhoz tartoznak, emiatt drágábbak is.

  1. értesítések: ez lehet sms alapú vagy push üzenet (mobilapplikációhoz beállítható). Az sms-szolgáltatás sajnos minden banknál nagyon drága, sok helyen csomag- és darabdíja is van, helyette válasszuk a Push üzeneteket, melyet általában díjmentesen beállíthatunk a bankunk mobil applikációjában.
  2. készpénzfelvétel: bármelyik számlához beállítható a jogszabályi keret, azaz havi két alkalommal, összesen 150 ezer forintig ingyenesen vehetünk le készpénzt, bármelyik belföldi ATM-ből. Ha a bank egyéb ingyenes lehetőséget nem kínál, ezt a nyilatkozatot mindenképpen állítsuk be.

 És néhány extra is tartozhat az ideális bankszámlához:

  1. kamatok, visszatérítések: lekötés nélkül, látra szóló egyenlegre is kaphatunk némi kamatot több banknál is, és kártyás vásárlásaink után is járhat visszatérítés, de a számlanyitás mellé is kaphatunk jóváírást, sok bank él jelenleg is akciókkal, azaz a számlanyitásunk mellé, a feltételek teljesülése esetén 30-50 ezer forintot is kaphatunk.
  2. alszámlák, lekötések, befektetések: a legjobb természetesen, ha ingyenesen tudunk alszámlákat tudunk kapcsolni a folyószámlánkhoz, akár több devizanemben is, valamint egyszerűen és szakértői segítséggel tudjuk lekötni, befektetni a pénzünket.
  3. biztosítások, asszisztencia, klubtagságok: számtalan egyéb szolgáltatást is nyújthat egy bank a bankszámlánk illetve bankkártyánk mellé, nézzük át melyek a leghasznosabbak és vonzóbbak számunkra.

Mindezek alapján már célirányosan tudunk keresni és az egyéni igényeinkre szabni a számunkra ideális bankszámlát. Bátran váltsunk bankot a kedvezőbb feltételekért, kapcsolódó szolgáltatásokért.

És mi van akkor, ha mégsem vált be a választott bankszámlánk? Váltsunk bátran újra! A számlanyitástól számított fél éven túl már nem számolhatnak fel számlazárási díjat, arra viszont figyeljünk, ennyiben kaptunk jóvárírást a számlanyitás mellé és az adott bank ehhez kapcsolódóan “hűségidőt” írt elő, akkor a lejárata előtt a jóvárírást vissza kell fizetnünk, Váltás esetén használjuk az egyszerűsített bankváltást, vagy az online számlanyitást, hogy megkönnyítsük a dolgunkat és kevesebb alkalommal kelljen személyesen bankfiókba látogatnunk.

About admin

Ez is érdekelhet

Diákszámla: Mikor és Miért Nyissunk Gyermekünknek Bankszámlát?

A gyermek- vagy diákszámla nyitása fontos mérföldkő egy fiatal életében, amely nemcsak a pénzügyi tudatosság …

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük